Το καλοκαίρι είναι συνυφασμένο με μια γενικότερη χαλάρωση, με διάθεση για εξόδους, διασκέδαση και διακοπές. Αυτό για τους περισσότερους σημαίνει και μεγαλύτερη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών. Τι γίνεται όμως με τις θερμίδες που περιέχουν τα ποτά αυτά; Αλκοόλ και δίαιτα πάνε μαζί;

Πολλά αλκοολούχα ποτά μοιάζουν πιο πολύ με επιδόρπια γλυκά, παρά με ποτά. Για παράδειγμα ένα κοκτέιλ μπορεί να έχει μέχρι 300kcal θερμίδες και 8 κ.γ. ζάχαρη.

Πόσες θερμίδες έχει το αλκοόλ;

Τις θερμίδες τις παίρνουμε μέσα από τα μακροθρεπτικά συστατικά που περιέχουν οι  τροφές, δηλαδή τους υδατάνθρακες, τις πρωτεΐνες και τα λιπαρά. Υπάρχει όμως ένα ακόμη μακροθρεπτικό συστατικό που προσδίδει θερμίδες, το αλκοόλ. Οι υδατάνθρακες και οι πρωτεΐνες δίνουν 4 kcal ανά γραμμάριο υδατάνθρακα ή πρωτεΐνης αντίστοιχα, τα λιπαρά δίνουν 9kcal ανά γραμμάριο λιπαρών και το αλκοόλ δίνει 7kcal ανά γραμμάριο αλκοόλης.  Βλέπουμε δηλαδή ότι το αλκοόλ είναι μία θερμιδικά πλούσια ουσία και για αυτό τον λόγο μπορεί να εμποδίσει την απώλεια βάρους ή ακόμη και να οδηγήσει στην αύξηση βάρους.

αλκοόλ και δίαιτα

Το αλκοόλ δηλαδή παχαίνει;

Το αλκοόλ μπορεί να συμβάλει στην αύξηση βάρους με ποικίλους τρόπους:

  • Το αλκοόλ προσφέρει αυτό που λέμε “κενές” θερμίδες. Αυτό σημαίνει ότι μας επιβαρύνει με επιπλέον θερμίδες χωρίς όμως να μας προσφέρει την αντίστοιχη θρέψη και κορεσμό, γιατί δεν περιέχει θρεπτικά στοιχεία. Οι θερμίδες από τις τροφές μάς δίνουν και θρεπτικά συστατικά για να μπορεί να λειτουργεί ο οργανισμός μας. Αν φάμε για παράδειγμα ένα ροδάκινο, εκτός από τις θερμίδες που θα πάρουμε παίρνουμε και πολλές βιταμίνες, μέταλλα, ιχνοστοιχεία και αντιοξειδωτικές ουσίες. Από την άλλη πλευρά, η κατανάλωση αλκοόλ δεν προσφέρει ούτε θρεπτικά συστατικά, ούτε χορταίνει γεγονός που μπορεί να οδηγήσει στην υπερκατανάλωσή του. Μερικές έρευνες υποστηρίζουν ότι μια μικρή ποσότητα αλκοόλ (κυρίως το κόκκινο κρασί) μπορεί να είναι ωφέλιμη για την υγεία μας. Δεν υπάρχουν, όμως, ερευνητικά στοιχεία που να αποδεικνύουν ότι η κατανάλωση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια βάρους ή λίπους.

  • Το σώμα μας αντιλαμβάνεται την ουσία “αλκοόλ” ως κάτι τοξικό, την οποίο δεν μπορεί να αποθηκεύσει στο σώμα. Όταν λοιπόν καταναλώνουμε αλκοόλ, το σώμα μας έχει ως προτεραιότητα να μεταβολίσει την αλκοόλη και να την αποβάλλει από το σώμα μας. Για αυτό τον λόγο βάζει σε “pause” την καύση των υπόλοιπων μακροθρεπτικών συστατικών (υδατάνθρακες, πρωτεΐνη και λιπαρά) ενισχύοντας έτσι την αποθήκευσή τους στο σώμα μας. Με αυτόν τον τρόπο επιβραδύνει την απώλεια βάρους.

  • Η μεγάλη κατανάλωση αλκοόλ οδηγεί επίσης στην πτώση του επιπέδου σακχάρου στο αίμα. Αυτό μας κάνει να νιώθουμε ένα έντονο αίσθημα πείνας ή μας ανοίγει την όρεξη και τελικά τρώμε περισσότερο από το αν δεν είχαμε πιει.

  • Το αλκοόλ μειώνει τις αναστολές μας, επηρεάζει την κρίση μας και έτσι γινόμαστε πιο επιρρεπείς στο να πιούμε ή να φάμε κάτι το οποίο δεν έχουμε πραγματικά ανάγκη και κάτω από άλλες συνθήκες δε θα τρώγαμε.

Οι θερμίδες από τα αλκοολούχα ποτά αθροίζονται εύκολα.

Το ίδιο εύκολα μπορούν να σαμποτάρουν την πρόοδό μας σε σχέση με τον έλεγχο του σωματικού βάρος μας. Για αυτόν τον λόγο το να επιλέξει κάποιος αλκοολούχα ποτά με λιγότερες θερμίδες είναι πολύ σημαντικό. Προσπαθείστε να αποφύγετε αλκοολούχα ποτά στα οποία έχουν προστεθεί αναψυκτικά, χυμοί και κρέμα καρύδας και περιορίστε τα λικέρ. Με λίγα λόγια, αλκοόλ και δίαιτα, είναι ένας συνδυασμός που θέλει προσοχή.

Μπορούμε να “εκμεταλλευτούμε” τα γλυκά φρούτα και μυρωδικά της εποχής (δυόσμο, μέντα) και να φτιάξουμε σπιτικά κοκτέιλ με λιγότερες θερμίδες, ζάχαρη και αλκοόλ. Τι μπορούμε να κάνουμε όμως αν θέλουμε να απολαύσουμε το ποτό μας έξω;

Τα αλκοολούχα ποτά με τις λιγότερες θερμίδες είναι:

  • Το ξηρό κρασί (τα 100mL έχουν 75kcal)
  • Σαμπάνια -brut (τα 100mL έχουν 72kcal)
  • Bότκα, τζιν, ρούμι, τεκίλα (τα 100mL έχουν περίπου 230kcal)
  • Ουίσκι (scotch), Μπέρμπον (bourbon) (τα 100mL έχουν 230kcal)
  • Μπύρες light -με μικρότερη περιεκτικότητα αλκοόλης από 5% (τα 100mL έχουν περίπου 30kcal)
  • Μπύρες free (χωρίς αλκοόλ) έχουν περίπου τα 100mL 15-20kcal

Πίνακας