Τι είναι οι πολυκυστικές ωοθήκες;

Οι πολυκυστικές ωοθήκες προκαλούν μια ορμονική διαταραχή που επηρεάζει τη λειτουργία των ωοθηκών και δημιουργούν το σύνδρομο των πολυκυστικών ωοθηκών. Η διάγνωση του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών συνήθως γίνεται αν η γυναίκα παρουσιάζει 2 από τα 3 παρακάτω χαρακτηριστηκά:polycystic ovaries written on notebook

  1. Σάκοι γεμάτοι νερό (ωοθηλάκια) περιβάλουν τα ωάρια, όπως φαίνεται στην υπερηχογραφική εξέταση
  2. Διαταραχή στην έμμηνο ρύση  (όλιγο ή ανωοθυλακιορρηξία)
  3. Ανδρογόνα σε υψηλότερα επίπεδα ή σε πιο ενεργή μορφή στο αίμα

Οι δυο πιο σημαντικές ορμόνες που εμπλέκονται στο σύνδρομο αυτό είναι η ινσουλίνη και η τεστοστερόνη.Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών συνήθως σχετίζεται με την αντίσταση στην ινσουλίνη (μία πάθηση όπου το σώμα δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την ινσουλίνη αποτελεσματικά) με αποτέλεσμα τα επίπεδα της ινσουλίνης στο σώμα τόσο σε περίοδο νηστείας όσο και μεταγευματικά να είναι υψηλά. Αυτές οι ορμονικές διαταταχές μπορούν να οδηγήσουν σε μεταβολική και αναπαραγωγική δυσλειτουργία.

Συμπτώματα

Τα πιο συνηθισμένα συμπτώματα του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών, τα οποία μπορούν να ποικίλουν τόσο σε ένταση όσο και στον αριθμό από γυναίκα σε γυναίκα είναι:

  • Διαταραχές στην έμμηνο ρύση (δηλαδή στην περίοδο)
  • Υπογονιμότητα λόγω ελλιπούς ή ατελούς ωορρηξίας
  • Τριχοφυΐα στο πρόσωπο, στήθος, πλάτη
  • Ακμή, λιπαρό δέρμα
  • Αύξηση σωματικού βάρους, κύριως γύρω από τη μέση. Κοπέλες με το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών συχνά αναφέρουν ότι έχουν αυξημένη όρεξη και καταφεύγουν συχνά σε υπερφαγικά επεισόδια
  • Αραίωση των μαλλιών της κεφαλής
  • Κατάθλιψη ή άγχος που προκαλείται κυρίως λόγω των παραπάνω προβλημάτων

Αν πιστεύεις ότι έχεις το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών θα πρέπει να συμβουλευτείς τον γιατρό σου.

Ο ρόλος της διατροφής στις πολυκυστικές ωοθήκες

Ερευνητικά στοιχεία δείχνουν ότι υγιεινές διατροφικές συνήθειες μπορούν να βοηθήσουν στη διαχείριση του συνδρόμου των πολυκυστικών ωοθηκών.

Συμβουλές για τη διαχείριση του συνδρόμου των πολυκυστικών ωοθηκών είναι:

  • Μείωση του σωματικού βάρους με την επακόλουθη μείωση του σωματικού λίπους
  • Αντικατάσταση των κορεσμένων (ζωικών) και τρανς (βρίσκονται κυρίως στα επεξεργασμένα τρόφιμα) λιπαρών οξέων με μονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.
  • Αυξημένη πρόσληψη φυτικών ινών
  • Ελεγχόμενη πρόσληψη υδατανθράκων με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη
  • Έλεγχος για τυχόν ελλείψεις σε χρώμιο, βιταμίνη D και ω-3 λιπαρά οξέα.
  • Σωματική άσκηση