fbpx

Ειδικές δίαιτες

Ειδικές δίαιτες2020-02-25T20:51:48+00:00

ΔΙΑΤΡΟΦΗ ΓΙΑ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Τους 9 μήνες (κατά προσέγγιση) της εγκυμοσύνης, η μητέρα θρέφει το μωρό της μέσα στην κοιλιά της. Μόλις γεννήσει, η διατροφή της νέας μητέρας είναι επίσης πολύ σημαντική, πρώτον για να μπορέσει να αναρρώσει γρήγορα και σωστά μετά τη γέννα, και δεύτερον για να αντεπεξέλθει στον απαιτητικό νέο της ρόλο. Θα πρέπει λοιπόν οι γυναίκες που έχουν γεννήσει πρόσφατα να φροντίζουν τον εαυτό τους και να καταναλώνουν θρεπτικές τροφές.

Αν η νέα μητέρα έχει αποφασίσει ότι θα θηλάσει το μωράκι της, μια σωστή και ισορροπημένη διατροφή, εναρμονισμένη με τις ανάγκες της μητέρας και του βρέφους της είναι πολύ σημαντική τόσο για την υγεία και ευεξία της μητέρας όσο και του μωρού της. Οι σωστές διατροφικές συστάσεις θα βοηθήσουν επιπλέον τη μητέρα να χάσει βάρος και να μπορέσει να βρει τους ρυθμούς της με τον νέο της ρόλο.

Η διατροφή της νέας μητέρας θα πρέπει να έχει ποικιλία για να παίρνει τόσο η ίδια όσο και το βρέφος (αν θηλάζει) όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά. Θα πρέπει να καταναλώνει αρκετά υγρά, να τρώει τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη (οι οποίες θα τη βοηθήσουν στην αποκατάσταση των ιστών που τραυματίστηκαν κατά τη διαδικασία της γέννας) και αρκετά εποχιακά και διαφορετικών χρωμάτων φρούτα και λαχανικά. Από την άλλη, καλό θα είναι να περιορίσει κάποιες ουσίες όπως αλκοόλ και καφεΐνη, τα πολύ λιπαρά ψάρια (όπως για παράδειγμα ο ξιφίας) λόγω του ότι μπορεί να περιέχουν υψηλά επίπεδα βαρέων μετάλλων, και να ελαττώσει την κατανάλωση κάποιων τροφών όπως πατατάκια, μπισκότα, ντόνατ, πίτσες, γύρο κτλ.

Στην περίπτωση που η λεχώνα που θηλάζει θέλει να χάσει το βάρος που πήρε στην εγκυμοσύνη της, αυτό θα πρέπει να γίνει σταδιακά και με τρόπο μελετημένο και ασφαλή για να αποφευχθεί η μείωση της παραγωγής γάλακτος και να μην αναγκαστεί το σώμα της μητέρας να «τραβάει» ουσίες από τον οργανισμό της.

ΧΟΡΤΟΦΑΓΙΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ

Κάποιος μπορεί να έχει αποφασίσει να γίνει χορτοφάγος για διάφορους λόγους, όπως για παράδειγμα για λόγους υγείας, θρησκείας, πεποιθήσεων, διατροφικών προτιμήσεων ή για περιβαλλοντικούς λόγους. Το να γίνει κάποιος χορτοφάγος στις μέρες μας δεν είναι τόσο δύσκολο και δεσμευτικό όπως ήταν κάποτε, δεδομένου ότι υπάρχει μεγάλη πληθώρα προϊόντων που ενδείκνυνται για μια χορτοφαγική δίαιτα.

Ο φόβος που σχετίζεται με τη χορτοφαγική διατροφή συχνά έχει να κάνει με το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλος κίνδυνος να δημιουργηθούν διάφορες ελλείψεις σε βασικά θρεπτικά συστατικά. Έρευνες, όμως, δείχνουν πλέον ότι αν η χορτοφαγική δίαιτα είναι σωστά σχεδιασμένη, μπορεί να καλύψει τις ανάγκες ενός ατόμου σε όλων των ειδών τα θρεπτικά συστατικά και ίσως να συμβάλει και στην πρόληψη κάποιων παθήσεων.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι χορτοφαγικής διατροφής και ο καθένας μας γνωρίζει για τον εαυτό του τι του ταιριάζει καλύτερα.

Διάφοροι τύποι χορτοφαγικής διατροφής:

  • Μερικώς χορτοφάγοι: τα άτομα που ακολουθούν αυτή τη διατροφή δεν καταναλώνουν κόκκινο κρέας, αλλά μπορεί να καταναλώνουν ψάρι και θαλασσινά (pesco-χορτοφάγος) ή πουλερικά (pollo-χορτοφάγος).
  • Lacto-ovo-χορτοφάγος (γαλακτο-ωο-χορτοφάγος): τα άτομα που ακολουθούν αυτή τη διατροφή δεν καταναλώνουν κόκκινο κρέας, πουλερικά, ψάρι και θαλασσινά, αλλά καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα και αυγά.
  • Lacto-χορτοφάγος (γαλακτο-χορτοφάγος): τα άτομα που ακολουθούν αυτή τη διατροφή δεν καταναλώνουν κόκκινο κρέας, πουλερικά, ψάρι, θαλασσινά και αυγά, αλλά καταναλώνουν γαλακτοκομικά προϊόντα.
  • Ovo-χορτοφάγος (Ωο-χορτοφάγος): τα άτομα που ακολουθούν αυτή τη διατροφή δεν καταναλώνουν κόκκινο κρέας, πουλερικά, ψάρι, θαλασσινά και γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά καταναλώνουν αυγά.
  • Vegan: Η vegan δίαιτα αποτελεί την πιο ακραία μορφή χορτοφαγίας όπου απαγορεύονται όλα τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα και τα παράγωγά τους, όπως ζελατίνη, μέλι, καζεΐνη, αλβουμίνη.

ΔΙΑΙΤΑ FODMAP

Η δίαιτα FODMAP είναι η δίαιτα που περιορίζει όλους τους ζυμώσιμους υδατάνθρακες. Η δίαιτα αυτή ενδείκνυται για άτομα που πάσχουν από το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου. Η δίαιτα FODMAP μπορεί να ακολουθηθεί για 4-8 εβδομάδες και μπορεί να βελτιώσει τη γαστρεντερική δυσφορία που σχετίζεται με μετεωρισμό, πρήξιμο στην κοιλιακή χώρα, αέρια, δυσκοιλιότητα ή διάρροια. Ο ειδικευμένος διαιτολόγος μπορεί να βοηθήσει αρχικά στην εφαρμογή αυτού του διαιτητικού σχήματος δίνοντας τις κατάλληλες εναλλακτικές λύσεις για να σχηματιστεί ένα διαιτολόγιο που θα περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά και στη συνέχεια να εκπαιδεύσει τον/την παθόντα/ούσα για το ποια τρόφιμα είναι καλό να τρώει και ποια να αποφεύγει.