Φρούτα και λαχανικά του Απριλίου

Μπαίνουμε για τα καλά στην Άνοιξη!

Υποδεχόμαστε τις φράουλες και στο δεύτερο μισό του μήνα τα κουκιά, τα μπιζέλια και τα φασολάκια. Έχουμε όμως και πολλά άλλα φρούτα και λαχανικά που κυκλοφορούν ακόμη φρέσκα τον Απρίλιο.

Φρούτα και λαχανικά που κυκλοφορούν φρέσκα τον Απρίλιο:

Αβοκάντο, αγκινάρες, , πορτοκάλι, καρότο, κουκιά, κουνουπίδι, κρεμμύδι, λαχανάκια Βρυξελλών, λάχανο, μαϊντανός, μαρούλι, μανιτάρια, μπανάνα, μπιζέλια, μπρόκολο, παντζάρι, πράσο, ραδίκια, ραπανάκια, ρόκα, σέλινο, σπανάκι, σπαράγγια, φασολάκια, φινόκιο, φράουλες.

Ας εξετάσουμε πιο αναλυτικά τον αρακά και τα μπιζέλια.

Ο αρακάς και τα μπιζέλια είναι θρεπτικά αμυλούχα λαχανικά και ανήκουν στην οικογένεια των Leguminosae. Πολλές φορές νομίζουμε ότι είναι το ίδιο λαχανικό, πρόκειται, όμως, για δύο παρόμοια λαχανικά. Ο αρακάς είναι ο μικρός σφαιρικός καρπός με σκληρό λοβό, καταναλώνεται ξεσπυρισμένος και έχει ελαφρώς μία πιο γλυκιά γεύση από τα μπιζέλια. Τα μπιζέλια έχουν έναν πεπλατυσμένο γλυκό και μαλακό λοβό και καταναλώνεται ολόκληρος με τα καρπόφυλλα. Και τα δύο μπορούν να έχουν πράσινο ή κίτρινο χρώμα. Επιπλέον, πολύ συχνά υπάρχει σύγχυση για το αν ο αρακάς ανήκει στην ομάδα των οσπρίων ή των λαχανικών. Ο νωπός αρακάς ανήκει στην ομάδα των λαχανικών, ενώ ο ξηρός αρακάς στην ομάδα των οσπρίων.

Συχνά φυτικά σκευάσματα χρησιμοποιούν αρακά για να ενισχύσουν την περιεκτικότητα του προϊόντος σε  πρωτεΐνη, γιατί ο αρακάς έχει μία επαρκήμπιζέλια σε πιάτο ποσότητα πρωτεΐνης. ½ φλιτζάνι αρακά περιέχει 4γρ πρωτεΐνης. Ο αρακάς, όπως και οποιαδήποτε τροφή φυτικής προέλευσης, δεν περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα αμινοξέα. Ο αρακάς είναι φτωχός στο αμινοξύ κυστεΐνη και για αυτό τον λόγο θα πρέπει να συνδυάζεται με φυτικές τροφές πλούσιες σε κυστεΐνη (όπως καλαμπόκι, σιτηρά, ρύζι) για να δημιουργεί μία ολοκληρωμένη πρωτεΐνη.

Και τα δύο λαχανικά έχουν παρόμοια θρεπτική σύσταση και περιλαμβάνουν ένα ευρύ φάσμα θρεπτικών συστατικών. Και τα δύο είναι πλούσια σε βιταμίνες Α, C, Κ, σίδηρο, κάλιο, μαγνήσιο, φολικό οξύ, φυτικές στερόλες (κυρίως ß-sitosterol), φυτοχημικές ουσίες (λουτεΐνη, ζεαξανθίνη, β-κρυπτοξανθίνη), πολυφαινόλες και φυτικές ίνες. Ο αρακάς περιέχει περισσότερους υδατάνθρακες από τα μπιζέλια. Λόγω της περιεκτικότητάς  τους σε αυτά τα θρεπτικά συστατικά όταν εντάσσονται στα πλαίσια μια σωστής και ισορροπημένης διατροφής μπορούν ο αρακάς και τα μπιζέλια να συμβάλλουν στην καλή καρδιακή υγεία, να βελτιώσουν τη δυσκοιλιότητα, να συμβάλλουν στην μετάλλωση των οστών και την καλύτερη όραση, να ενισχύσουν το ανοσοποιητικό σύστημα και να μειώσουν τις φλεγμονές. Ο καλύτερος τρόπος μαγειρέματος είναι του αρακά και του μπιζελιού είναι το μαγείρεμα στον ατμό καθώς έτσι διατηρείται το μεγαλύτερο ποσοστό των  θρεπτικών που περιέχουν.

  Αρακάς Μπιζέλια
Ενέργεια (kcal) 78 42
Πρωτεΐνη (γρ) 5,2 2,8
Λιπαρά (γρ) 0,3 0,2
Υδατάνθρακες (γρ) 14,3 7,6
Φυτικές ίνες (γρ) 5,2 2,6

Θρεπτική ανάλυση 100γρ μαγειρεμένου αρακά και μπιζελιού

Ο αρακάς και τα μπιζέλια είναι διαθέσιμα φρέσκα την περίοδο της άνοιξης, ενώ μπορούμε να τα βρούμε κατεψυγμένα καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου. Αν καταψυχθούν μέσα σε 3-4 ώρες από τη συγκομιδή τους τότε ο αρακάς διατηρεί το μεγαλύτερο μέρος των θρεπτικών του συστατικών.