fbpx

Κετογονική δίαιτα – Τα υπέρ και τα κατά

Όλοι κάποια στιγμή της ζωής μας έχουμε μπει στον πειρασμό να δοκιμάσουμε μία δίαιτα που υπόσχεται θεαματικά, εύκολα και γρήγορα αποτελέσματα αδυνατίσματος, όπως είναι η κετογονική δίαιτα!

Τι ισχύει όμως τελικά; Η κετογονική δίαιτα (ιδιαίτερα δημοφιλής όπως οι: ντουκάν, μονάδων, paleo που θα αναλύσουμε ξεχωριστά) έχει και αυτή τα υπέρ και τα κατά της.

Η τελική απόφαση είναι δική σας! Να μην ξεχνάτε όμως ότι κάθε οργανισμός είναι διαφορετικός και εφόσον επιλέξετε την κετογονική δίαιτα θα πρέπει να προσαρμοστεί στις δικές σας μοναδικές διατροφικές ανάγκες.

Η Κετογονική δίαιτα με μια ματιά – Τι ισχυρίζεται;

Η κετογονική δίαιτα ξεκίνησε ως μία δίαιτα διαχείρισης της επιληψίας κυρίως στα παιδιά. Αρκετά χρόνια τώρα, όμως, η δίαιτα αυτή ακολουθείται και για την απώλεια βάρους.

H κετογονική δίαιτα (Keto) είναι χαμηλή σε υδατάνθρακες και ταυτόχρονα πλούσια σε λιπαρά και σε πρωτεΐνη. Η δίαιτα αυτή βασίζεται στο γεγονός ότι το σώμα μας χρησιμοποιεί υδατάνθρακες ως κύρια πηγή ενέργειας. Στην περίπτωση όμως που οι υδατάνθρακες είναι σε έλλειψη, το σώμα μας θα αναγκαστεί να κάψει λίπος ή κετόνες (κετόνες είναι οι ουσίες που παράγονται από την καύση του λίπους). Στην κετογονική δίαιτα, οι υδατάνθρακες συνεισφέρουν το 5% της συνολικής ενεργειακής πρόσληψης. Με τη δίαιτα αυτή τους υδατάνθρακες τους παίρνουμε από λαχανικά χαμηλά σε άμυλο και από πράσινα φυλλώδη λαχανικά. Η πρωτεΐνη προσδίδει περίπου το 20% των ημερήσιων ενεργειακών αναγκών. Πρωτεΐνη παίρνουμε από το κρέας, πουλερικά, ψάρια, θαλασσινά, αυγά, γαλακτοκομικά προϊόντα. Τα λιπαρά είναι υπεύθυνα περίπου για το 75% των ημερήσιων θρεπτικών συστατικών. Λιπαρά παίρνουμε από τα διάφορα φυτικά έλαια, ελιές, αβοκάντο, σπόρους, ξηρούς καρπούς, ολόπαχα γαλακτοκομικά προϊόντα, παχιά κρέατα, βούτυρο.

κετογονική δίαιτα

Θετικά Κετογονικής Δίαιτας

Η υψηλή κατανάλωση πρωτεΐνης μειώνει την όρεξη, χορταίνει πιο αποτελεσματικά και ενδεχομένως βοηθάει στη διατήρηση της μυϊκής μάζας. Οι κετόνες που δημιουργούνται μειώνουν επιπλέον το επίπεδο ορμονών που διεγείρουν την όρεξη. Έτσι, η δίαιτα αυτή μπορεί να είναι πιο εύκολο να την ακολουθήσει κάποιος, γιατί το άτομο δε νιώθει έντονη πείνα.

Αρνητικά Κετογονικής Δίαιτας

Η κετογονική δίαιτα οδηγεί σε ελλείψεις υγρών, βιταμινών, μετάλλων, φυτοχημικών ουσιών και φυτικών ινών. Οι ουσίες αυτές βρίσκονται στα φρούτα, τα λαχανικά, τα όσπρια και τα προϊόντα ολικής αλέσεως. Για αυτό τον λόγο άτομα πολύ συχνά παραπονιούνται για ζαλάδα και δυσκοιλιότητα. Οι κετόνες δημιουργούν μία δυσάρεστη αναπνοή. Το άτομο μπορεί να τρώει συχνά και σε μεγάλες ποσότητες τροφές πλούσιες σε λιπαρά «κακής» ποιότητας, όπως για παράδειγμα μπέικον. Επιπλέον, πολλοί έχουν παραπονεθεί ότι παθαίνουν εμμονή με το φαγητό και κύριο μέλημά τους είναι το τι, πόσο και πότε θα φάνε. Επίσης, η δίαιτα αυτή δεν ενδείκνυται για άτομα με νεφρική ανεπάρκεια.

Συμπέρασμα

Με την προϋπόθεση ότι η κετογονική δίαιτα ταιριάζει στις διατροφικές προτιμήσεις και συνήθειες του ατόμου, το ιατρικό και οικογενειακό ιστορικό του, είναι καλοσχεδιασμένη και περιλαμβάνει τροφές πλούσιες σε «καλά» λιπαρά, μπορεί να ακολουθηθεί για περιορισμένο χρονικό διάστημα από κάποια άτομα. Θα πρέπει όμως να γίνεται έλεγχος των λιπιδίων στο αίμα ανά τακτά χρονικά διαστήματα, της νεφρικής λειτουργίας του ατόμου. Τέλος, να μη γίνεται υπερβολική αποφυγή υδατανθράκων ώστε να υπάρξει κετο-οξείδωση.

Είτε σας ταιριάζει η κετογονική δίαιτα είτε όχι,  ελάτε να δούμε μαζί πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε μια ισορροπημένη διατροφή που ανταποκρίνεται στις δικές σας ανάγκες!

2020-02-22T13:27:31+00:0014/02/2020|Blog|